Introduction

Steve essaie de répondre à la question « A-t-on besoin de connaître la théorie (musicale) pour être un bon musicien ? ». Je résume paragraphe par paragraphe.

  • tout ce qui vous intéresse, vous finirez naturellement par chercher à le comprendre ;
  • si la théorie ne vous intéresse pas, vous allez lutter pour mémoriser, mais ce n’est pas la théorie en elle-même qui fera de vous un bon musicien, mais votre créativité et votre enthousiasme pour une bonne idée, et plus important encore votre « oreille » ;
  • il existe des gens qui se fichent éperdument de la théorie mais sont tout de même des créateurs puissants ;
  • il y a aussi ceux qui veulent maîtriser le langage de la musique mais s’en font une montagne, pensent ne pas être assez intelligents, jusqu’à finalement changer d’avis
  • aussi ceux qui pensent que comprendre la théorie compromet la capacité à jouer « avec le cœur », ce que dément Steve, il y a un équilibre à trouver ;
  • et enfin ceux qui réalisent que la théorie ouvre les portes de la création, que ce n’est pas si compliqué et que ça finit par être naturel, ce qui entraîne un fort appétit pour continuer dans cette voie ;
  • chacun a différentes capacités et différents désirs pour comprendre différentes choses à différents niveaux, certains pensent davantage intellectuellement qu’artistiquement, on peut toujours choisir de sortir de sa zone de confort, mais il faut toujours suivre son enthousiasme ;
  • une personne très intellectuelle pourrait créer de la musique qui ressemblerait à des exercices, et ce serait très bien aussi pour ceux qui l’apprécieraient ;
  • puis Steve raconte sa vie sur trois paragraphes.

Ensuite Steve parle du degré qui doit suivre intellectualisation : « l’expériencialisation ». Le paragraphe suivant explique l’idée, mais celui d’encore après ne me semble pas continuer dans la même idée. Je distingue 1) comprendre la théorie par les sensations sonores et 2) savoir sans faire appel à la mémoire. Viennent ensuite deux paragraphes sur l’importance de l’écoute.

Dans les huit derniers paragraphes Steve recommande au moins des bases, ce que ce livre constitue (pour les guitaristes) et donne quelques manières de le lire.

Notes on the neck

  • Know all the notes on the neck, cold! (see the Satriani+Vai interview)
  • 12 notes (chromatic scale) and repeat themselves
  • all 12 notes are a half-step apart or semitone, on the guitar it’s the distance from one fret to the next, and a whole step is the distance of two frets
  • natural notes: C, D, E, F, G, A, B

Accidentals

  • natural overrides sharps or flats
  • holds for the whole bar except at a different octave

Enharmonic tones

Fretboard diagram

Experiential study

  • listen intensely
  • record a note recognition exercise

Notes (advanced)

  • Microtones
  • Cents
  • comprehensive accidental list

Advanced Note Recognition

  • sing what you play
  • sing what you play in harmony (all scale degrees)
  • listen to your favorite songs and try to figure them out
  • memorize intervals by ear
  • learn to sight-sing
  • transcribe all sorts of music

Use the previous exercise to build a note recognition exercise. You may discover that you have perfect pitch!

Scales

Four main scales:

  • major
  • minor
  • pentatonic
  • blues

G major scale in second position (modal name: ionian): one finger per fret.

Intervals

  • number of the note: scale degree
  • seven notes or degrees
  • an interval is the distance (in step value) between two pitches
  • beyond the range of an octave: compound interval

Some are perfect because of the consonance.

  • P1, P4, P5, P8
  • M2, M3, M6, M7
  • major lowered is minor: m2, m3, m6, m7
  • minor or perfect lowered is diminished: d2, d3, d4, d5, d6 and d7 (use °)
  • major or perfect raised is augmented: A2, A3, A4, A5, A6 and A7 (use +)
chro   0   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11
M/P   P1      M2      M3  P4      P5      M6        M7
 m        m2      m3                  m6       m7
 d    d2      d3      d4      d5  d6      d7
 A    A7  A1      A2      A3  A4      A5       A6

Pour moi pas de d2, d3, d4, d6, A1, A3, A6, A7.

Indications pour travailler la gamme de Sol majeur (qui iraient selon moi dans la section «experiential»).

Experiential study

  • vital importance to the tonal quality of the scale
  • chords progressions:
    • G, C, D, %
    • G, Em, Am, D
    • G, Am, Bm, C

Advanced experiential study

Importance of identify an interval. Apps as of early 2018:

  • My ear trainer
  • Perfect ear trainer
  • Complete ear trainer
  • Functional ear trainer
  • Chord trainer free
  • Interval ear training
  • Relative pitch free interval ear training
  • Ear trainer lite
  • Complete ear trainer

Sit, play and feel these intervals (in the following order):
8ves, P5, P4, M3, M7, M6, m7, m3 (A2), M2, A4 (d5), m6 (A5), m2.

Steve ne parle pas de d7 pour les M6, et semble d’accord avec ma remarque précédente !

Étendre à 9e, 11e, 13e…

Enregistrer et réécouter sans jouer.

Enregistrer mais dans un ordre aléatoire pour faire une exercice: nommer l’intervalle. Si vous reconnaissez la note vous avez l’oreille absolue!

Scales continued

The minor scale

  • modal name: aeolian
  • 3 degrees lowered: 3rd, 6th and 7tr
  • Gm in first positions (1st finger extends, strange position to me…)
  • chord progressions:
    • Gm, Bb, Eb, Dm
    • Gm, Cm, F, Bb
    • Gm, F, Eb, F

Pentatonic scale

  • five notes
  • a multitude can be created but let’s focus on the major pentatonic scale, the most conventional being 1, 2, 3, 5, 6
  • does not contain the tension notes
  • diagram with diagonal position (except high string!)
|---|---|---|---|---|---|-B-|---|---|-D-|---|---|
|---|---|---|---|---|---|---|-G-|---|-A-|---|---|
|---|---|---|---|---|---|-D-|---|-E-|---|---|---|
|---|---|---|---|-G-|---|-A-|---|-B-|---|---|---|
|---|---|---|---|-D-|---|-E-|---|---|---|---|---|
|---|---|-G-|---|-A-|---|-B-|---|---|---|---|---|

Blues scale

  • motherload in blues and rock music
  • note about ears guiding more than letting academics of a scale guide (but both can work together nicely)
  • most blues scales are pentatonic-based
  • variation of the dorian mode
  • Steve sometimes refers to it as the Dorian blues scale

Note: Degrees 3, 5 and 7 still used even if compound. And 17th would rather be called 2nd or 9th.

Diagram of G blues scale (strange to me…):

|---|---|-G-|---|-A-|-Bb|---|
|---|---|-D-|---|-E-|-F-|---|
|---|---|-Bb|---|-C-|---|---|
|---|---|-F-|---|-G-|---|---|
|-Bb|---|-C-|-C#|-D-|---|---|
|---|---|-G-|---|---|---|---|

Practicing scales

Play music instead of practicing them up and down. « Communicating with other musicians, exploring your emotions in audio form, creating, exploring and investigating in a connected way is all of much greater value in the long run. »

p22